کد مطلب:211227 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

دانشگاه اسلام
ارج و ارزش هر فرد در هر جامعه به علم و دانش و عقلی است كه شخصیت و منش افراد را به نسبت دانش و بینش او تجلی می دهد - هر اندازه جامعه از ابعاد كیفیت و كمیت دانش بیشتر و عمیق تر و مستدل تر باشد قدر و ارزش او بیشتر است، چه تمدن بشر به قدرت علم آن جامعه شناخته می شود - رشد و رقاء اجتماعی مبتنی بر اندازه علم و دانش و بینش اجتماع است به همین منطق افلاطون گفته كه برای به وجود آوردن یك كشور مترقی و ایجاد یك مدینه ی فاضله باید زعیم و رهبر و حاكم بر اجتماع فیلسوف و حكیم و برتر و بالاتر از همه افراد جامعه باشد تا بتواند جامعه را به كمال مطلوب خود برساند جاهل نمی تواند رشد و رقاء بیافریند ولی حكیم و فیلسوف جامعه را به كمال ارتقاء بالا می برد.

انسان بی علم چون آدم بی عقل و خرد، كور و نابینا است علم و عقل مفاهیم مختلف دارند كه هر كجا علم بود عقل حاكم است و هر كجا عقل بود علم پرتوافروز است علم و عقل



[ صفحه 2]



با هم متلازم و موجب مدنیت می گردند.

جاهل هرگز نمی تواند لذت دانش و بینش را درك كند ولی عالم چون اول جاهل بوده تلخكامی جهالت را چشیده است و قدر و منزلت علم را كه نردبان ارتقاء و اعتلا می باشد شناخته است.

قرآن می فرماید هر كر و كور با بینا و هر عالم با جاهل و هر زنده با مرده یكسان نخواهند بود به همین جهات ملاك شناسائی هر كشور دانشگاه آن كشور است كه دانشمندان و دانش پژوهان و دانش جویان و دانش طلبان در آن گرد آمده اند و مكتبه ها و كیفیت و كمیت كتاب ها معیار شناخت اجتماع و كلید رشد عقلی و رقاء علمی دانش و بینش است.

این معیار شناسائی در مقیاس شناخت اسلام راستین روی دانشگاه های كنونی جهان بشریت است این معیار را با تعمق خالی از بغض و غرض محدوده دانشگاهی را مقیاس تمدن كشور قرار دهید تا دانشگاه اسلام را به تمام ابعاد بشناسید و به عمق و عظمت اسلام پی برید. چه اسلام آخرین و كاملترین و جامعترین دین است و می فرماید كنتم خیر امه بهترین امت بهترین برنامه می خواهد كه قرآن است بهترین معلم و مربی می خواهد كه عترت است.

مرور زمان این تداعی را به جبر تاریخ اثبات نموده و تمدن اسلام كه از جزیرة العرب سرمایه گرفت و به نیروی قرآن و مكتب تربیتی و اخلاقی اسلام از جانب شرق و غرب پیشرفت تا جائی كه در طول یك قرن و نیم بزرگترین امپراطور اسلام هارون الرشید به ابر خطاب كرد ای ابر ببار كه هر كجا بباری به كشور اسلام باریده ای و به آفتاب خطاب كرد بتاب كه هر كجا بتابی به كشور اسلام تابیده ای و تمام سطح اقیانوسها و قلل كوهها در زیر اهتراز پرچم اسلام و توحید برهه ای از تاریخ اسلام كه حماسه آفرین است در قصیده معروف خود آورده است.



مائیم كه از پادشهان تاج گرفتیم

وز پیكرشان دیبه و دیباج گرفتیم



دیهیم و سریر از گهر و عاج گرفتیم

اموال و ذخایرشان تاراج گرفتیم



مائیم كه از دریا امواج گرفتیم

و اندیشه نكردیم ز طوفان و ز طیار



ناگفته نگذریم كه برخی برای معرفی اسلام قد علم كرده اند كه متأسفانه اسلام را كماهوحقه نشناخته اند - كسانی ادعای جهان بینی اسلام نموده اند و به اسلام شناسی معرفی شده اند كه از اسلام جز حرفی نخوانده اند و من الناس من یعیل الله علی حرف دوازده از سی و دو اسلام شناسی ابعاد مختلفی دارد و علی سبعة احرف آمده كه باید در ابعاد وسیع و خالی از غرض سیاسی باشد.

مكتب جعفری كه تجلیگاه علوم اسلامی است و آینه اخلاق و روش حضرت پیغمبر اكرم (ص) و نمایشگر انك لعلی خلق عظیم است اسلام را آنچنان كه هست به مردم دنیا معرفی كرده اند و اسلام بدون پیرایه و آرایه همان مكتب جعفری و مذهب حقه امامیه اثنی عشری است این معلمین



[ صفحه 3]



اسمائی اسلام راستین را آنچنان كه پیغمبر اسلام آموخت بدون كسر و نقصان آموختند شكی نیست كسانی كه اسلام را وسیله ی نیل به اهداف خود قرار دهند آن اسلام نیست زیرا فاقد شی ء معطی شی ء نمی شود



ذات نایافته از هستی بخش

كه تواند كه شود هستی بخش



به چند مقاله نامربوط كه نمی توان اسلام به آن عظمت را معرفی كرد یا در اغراض سیاسی اسلام راستین را معرفی نمی شود سید جمال الدین گفته الاسلام شئی والمسلمون شئی احز مكتب جعفری تحلیگاه قرآن و سنت است و اشعه او به همه جا تابان است در یك برهه از زمان كه اسلام در چهارراه جهان قرار گرفته بود همه استعدادهای بشری در ملل و نحل مختلف میل داشتند از اسلام و مكتب راستین آن آگاهی یابند.

امام محمد باقرالعلوم علیهم السلام علوم را شكافت و هزار نفر جوان مستعد و دانش جوی لایق و شایق جمع آوری فرمود و بنیاد علوم و مكتب اسلام را بر وجود آنان بنا نهاد و اساس علم و دین را بر آنها تعریف نمود و حس طلب ایشان را تحریك كرد و به كسب دانش تحریض و تشویق فرمود و این هزار نفر طبقه فاضله و سرمایه مكتب جعفری و مدرسه صادقی گردیدند.

جوامع علمی و كلیسائی و دانشگاهی دنیای عصر معاصر تمدن بزرگ اسلامی و كتب خود را در صحنه علمی اسلامی قرار داده و بسیاری از آن كتب ترجمه شده ولی به علل نقص علمی و نقض استدلالی نتوانست جائی پیدا كند - بزرگان علماء و اطباء و محققین و مكتشفین و كاوشگران علوم و رهبران عقیدتی روی به مركز اسلام آوردند و مجالس ممتد و متعدد در مباحثات و مناظرات در عالیترین مسند حكومتی و بالاترین سطح دانش و افق بینش تشكیل می شد و همه آن افراد مدعی حق و ثبات علم دامن جمع كرده عقبگرد می كردند و یا با فرود آوردن سر تعظیم به اسلام تسلیم می شدند.

دانشگاه جعفری كه محیط روشن دانشگاه اسلام و مجموعه دانش و بینش اسلامی است به فرمان كاشف حقایق امام جعفرصادق گسترده شد و حاوی تمام علوم و معارف اسلامی راستین بود.

آنچه از امام محمد باقرالعلوم (ع) گرفته تا به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و از زمان پیغمبر خاتم النبین صلوات الله و آثاری كه از آنان باقی بود مانند احادیث رسول خدا و نهج البلاغه امیرالمؤمنین و صحیفه فاطمیه و رسائل حسینیه و آموزش عملی حسینی و صحیفه سجادیه كشف و علوم باقری در مكتب جعفری همه متمركز گردید و به منصه ظهور و تجلی رسید در این محور علمی دانش یا بینش - علم با عمل - فضل با فضیلت - رفتار با مكارم اخلاق علما و عملا برای جهان اسلام كه اسلام در جهان بود و جهانیان حاضر و ناظر و شاهد آن صحنه ی علمی بودند - حتی گروههای بسیاری در مبارزات علمی شركت می نمودند از این دانشگاه بهره كافی بردند كه در متن كتاب بدان اشاره شده است.

اساس مكتب جعفری مبتنی بر وحی و قرآن و سنت و عترت بود كه این مكتب عملا ترجمان آن بود - مباحثات مناظرات - مذاكرات علمی با كمال آزادی در محیط امن و ایمن و



[ صفحه 4]



رام و بیان عقاید می شد.

امام صادق علیه السلام با منطق مستدل علم و انصاف همه را تسلیم قدرت خود می فرمود - همین مذاكرات و روش آن در شبها و روزها و ایمنی در ابراز عقاید و آزادی كامل در نظرات صاحب نظران آن هم با حضور خلیفه وقت و قدرتهای دیگر نشان قدرت علمی و استدلال و پایداری اساس برهان اعجاز قرآن است.

امام رضا علیه السلام هشتمین كرسی نشین مسند ولایت به درخواست مامون عباسی خلیفه وقت رساله نوشت به نام محض الاسلام و السلام المحض كه مفهوم و محتوای اسلام راستین همان محتوای مكتب جعفری و روش عقیدتی و علمی این خاندان است كه با كمال تأسف با همه دلایل قاطع باز به علل سیاسی و جاه طلبی و تعصب جاهلیت قومی برادران عرب مانع نشر این مكتب راستین اسلام شده اند و برای اعمال اغراض خود از شاگردان مكتب جعفری معدودی را به مقابله برانگیختند و نگذاشتند مكتب جعفری كه اسلام راستین است در شرق و غرب عالم رسوخ نماید و فرهنگ تشیع به جهانیان عرضه شود و گسترش یابد.

به همین جهات و روی همین اغراض و اهداف مادی و دنیوی و جاه طلبی كه بود مسلمین به 73 فرقه منشعب شدند و همه دعوی می كردند كه ما بر حق و دیگران بر باطلند (به كتاب ملل و نحل شهرستانی مراجعه شود).

قرنی گذشت چهار مذهب از همه مذاهب اختیار شد به نام مذاهب اربعه - حنفی - شافعی - مالكی - حنبلی و باز قرنها گذشت در اثر مباحثات دانشگاهها مذهب جعفری را به رسمیت شناختند و كتاب الفقه علی مذاهب الخمس در دانشگاه الازهر به رسمیت تدریس می شود دنیا با این تلاطم علمی و فرهنگی توسعه یافت و همین یك نكته پراهمیت مورد توجه كاوشگران جهان قرار گرفت كه از این 73 فرقه كدام یك بر حق و دارای علوم و فرهنگ راستین اسلام و اسلام كامل و مورد قبول پیغمبر اسلام می باشد.

اصالت حدیث نبوی مورد افكار هیچ طایفه نیست كه فرمودند.

انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی من تمسك بهما لن یضل ابدا ولن یقبر قاحتی یردا علی الحرض برای همین یك حدیث صدها كتاب نوشته شده است.

كاوشگران و محققین اسلامی و جهانی در طول 14 قرن در كشورهای پیشرفته و دانشگاههای گسترده مبانی و آثار علوم اسلامی را می دیدند و در مقام تحقیق بر می آمدند تا ریشه این دانش و بینش را مستدل ارجمند را پیدا كنند و با كوشش خستگی ناپذیر پیدا كردند.

فهرست آثار شیعه امامیه و تألیفات ارزنده آنان در فرهنگ دنیا از جهت كمیت و كیفیت توجه محققین را جلب نمود و آمار خدمات فرهنگی فرقه امامیه را چشمه گردیدند.

تا چند سال قبل منور الفكرهای دانشمند جهان غرب در مقام كنجكاوی برآمدند و مغز متفكر شیعه را یافتند و نشان دادند كه این همه آوازه ها از كجا سرچشمه گرفته است.

آن استادی كه 120 جلد كتب علمی یكی از شاگردان او به زبانهای زنده دنیا ترجمه



[ صفحه 5]



شده كیست؟!

آن استادی كه به تنهائی 20000) بیست هزار) شاگرد تربیت كرد كیست؟

آن فقیهی كه چهارهزار فقیه مجتهد متكلم مبارز منطقی تربیت نمود كیست؟

آن رهبر بزرگی كه چهارصد تقریرنویس داشت تا چهارصد اصل از مواد درس او را بنویسند و از نظر استاد بگذرانند و در حقیقت قانون اساسی دین مبین اسلام راستین گردد كیست و كجا بوده است.

آن مدرس قهرمانی كه پس از او 900)نهصد) مدرس بزرگ در مدرسه مسجد كوفه همه در آغاز درسشان می گفتند - حدثنا جعفر بن محمدالصادق علیه السلام كجا بود.

آن مدرس كه 250)دویست و پنجاه) رشته علوم انسانی را در دانش ظاهری و باطنی در ظرف 35 سال تدریس كرده كیست؟

آن عالم بزرگ و باعظمتی كه بنیان مكتب جعفری را بر اساس علوم و فنون قرآن و سنت نهاده كیست؟!

یك شاگردش جابر بن حیان بود كه چهارصد كتاب نوشت و 120 جلد آن در اروپا و آمریكا و ملل متمدن دنیا به زبانهای زنده ترجمه و شناخته شد و در تمام كتبش می نویسد حدثنا سیدنا استادنا جعفر بن محمدالصادق علیه السلام

و شاگردان دیگرش كه اصول اربعمائه را نگاشتند و آن سرمایه كتب اربعه پیشین و كتب اربعه متأخرین گردید.

این شخصیت بزرگوار حضرت امام كاشف الحقایق جعفر بن محمدالصادق علیه السلام ششمین كرسی نشین مسند ولایت مطلقه الهیه در عالم ملك است او بیش از سیصد هزار حدیث از جدش پیغمبر خدا روایت نموده است.

او مؤسس و بنیان گذار مذهب امامیه و مكتب جعفری بود كه بنیادش آهنین و بر علم و منطق و استدلال پی ریزی شده و علم جدید و قدیم ندارد.

همه علمای جهان گفته و نوشته اند كه معلمش شدیدالقوی بوده است - دیدش از دید سایرین وسیع تر و بینائیش از بینائی دیگران به مراتب نیرومندتر و تعمق به مفاهیمش بسیار دقیق تر و حقیقت بین تر و واقع بین تر بوده است.

این حقیقتی است واقع كه در هیچ دانشگاهی نمی توان از علوم اسلام و علوم مطلق مكتب جعفری بی خبر باشد آیا تكذیب كند یا آن قدرت علمی را با آن وسعت دوربین در العصر با شرایط زمان و مكان ناقص تصور نماید مگر بغض و غرض و مرضی داشته باشد.

محققین استراتسبورك می نویسند این مغز متفكر شیعه پانصد رشته علم به تنهائی تدریس می كرده است ابان بن تغلب یكی دیگر از شاگردان او می گوید من به تنهایی 30000)سی هزار) حدیث از استادم نقل می كنم.

فصول این كتاب با توجه به 14 قرن قبل و شرایط عصر و دانشگاههای دنیای معاصر آن



[ صفحه 6]



عصر تصور نمایند و به عظمت مكتب جعفری كه پرتوی از افاضات اشراقیه الهی است پی ببرند و علمای جهان در پیشگاه این مكتب سر ادب به زیر آورده و زانوی خشوع و خضوع خم نموده اند.

دانشگاههای بغداد - مصر - غرناطه - اشبیلیه - قرطبه - هند و چین هم پرتو دانشگاه جعفری است.